Concrete werking in onze lagere school

Onze lagere school, die bestaat uit 6 leerjaren, is tot op heden gehuisvest in paviljoenen verspreid over onze campus.
De grootste zorg van ons onderwijsteam is onze kinderen begeleiden, stimuleren, opvolgen en vormen in functie van hun eigen mogelijkheden en vaardigheden.

Doelstellingen

  • Het leggen van een stevige basis voor de talen (Nederlands, Frans) en rekenen.
  • Het aanleren van een goede studiegewoonten: leren leren.
  • Het ontdekken, verkennen en interpreteren van het eigen milieu, ons land, de wereld, de actualiteit, de geschiedenis, …
  • Een veelzijdige vorming en opvoeding bieden met aandacht voor blijvende maatschappelijke waarden.
  • Een vorming nastreven voor de totale ontplooiing van de persoonlijkheid.
  • Het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
  • Een goede en kwalitatief sterke voorbereiding op verdere studies.

Middelen

  • Voor de 3e graad: werken met vakleerkrachten voor wiskunde, Nederlands, Frans, wereldoriëntatie, muzische vorming en ICT& media.
  • Een zorgleerkracht die aan het werk gaat met leerlingen in de klas of met kleine groepjes werkt om leerproblemen op de klasvloer aan te pakken en bij te werken. De zorgleerkracht werkt nauw samen met de klasleerkracht en de zorgcoördinator.
  • Een zorgcoördinator die de expertise heeft om samen met de klasleerkracht en de zorgleerkracht, de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen in kaart te brengen, de juiste hulp en hulpmiddelen kiest en vervolgens inzet om op de noden en ondersteuning voor de leerling. De zorgcoördinator ziet erop toe dat alle leerlingen gericht worden voorbereid op het secundair onderwijs.
  • Een bijzondere leermeester Lichamelijke Opvoeding.
  • Bijzondere leermeester levensbeschouwelijke vakken
  • Pedagogisch-didactisch doordacht ingerichte klassen: uitgewerkte hoeken i.k.v. gedifferentieerd werken, uitgewerkt ICT-materiaal en educatieve software (Bingel – Scoodle), smartboards, Ipads, Chromebooks,…
  • Specifiek vakdidactisch materiaal voor o.a. wiskunde, taalonderricht, initiatie – en expressievakken, Frans, taalinitiatie, …
  • Leerkrachten levensbeschouwelijke vakken.
  • Uitleenhuisje.
  • Huiswerkklas op dinsdag en huiswerkklassen met zorg op maandag, dinsdag en donderdag.
  • Smartschool: communicatie en opvolging evaluatie.
  • Co-teaching in grotere klasgroepen.
  • Ouder- en kindcontacten.
  • Een actieve leerlingenraad.
  • Aanleren van vakoverschrijdende vaardigheden (sociale vaardigheden, ICT-vaardigheden en leren leren)
  • Taalinitiatie Engels voor het 6e leerjaar
  • Buitenklas