Vanuit een maatschappelijk oogpunt wordt de school een belangrijke taak toegewezen.
Onze school is in volle ontwikkeling en met oog voor de te bereiken eindtermen, gaan we op zoek om onze leerkrachten en leerlingen zo vertrouwd mogelijk te maken met de hedendaagse technologische wereld. De digitale wereld staat niet stil, daarom kiest onze school ervoor om haar ICT-visie en -beleid op regelmatige tijdstippen aan te passen in de praktijk.
Leerkrachten worden jaarlijks geprofessionaliseerd om de ICT-tools effectief in te zetten tijdens de lessen. In onze krachtige leeromgeving leren leerkrachten ook van elkaar, zodat zij de experts op de werkvloer zijn en zo hun kennis en vaardigheden overbrengen naar onze leerlingen.
In GO! Ten Berge kiezen we ervoor om ICT vakoverschrijdend in te zetten door gebruik te maken van digitale leerplatformen. In onze kleuterschool, de eerste graad en in het derde leerjaar geven wij de voorkeur om Ipads tijdens de lesuren zorgvuldig en thematisch te implementeren. Naast Ipads beschikt onze school over Chromebooks waarmee onze leerlingen vanaf het 4de leerjaar hun computervaardigheden kunnen aanscherpen. In de lagere school wordt er naast de vakken taal, wiskunde en W.O. ook wekelijks één lestijd van 50 minuten georganiseerd waarbij onze leerlingen hun ICT-vaardigheden -en attitudes kunnen aanleren en ontwikkelen.
ICT is een vaste waarde en zal het dagelijkse leven van onze leerlingen beïnvloeden.
Kinderen zullen in hun ontwikkeling snel en regelmatig geconfronteerd worden met computers, internet, e-mail, chatten, social media,…
Naast ICT-vaardigheden, zetten we vanaf de tweede graad in op mediawijsheid. We streven ernaar dat leerlingen begrijpen waarom mediawijsheid belangrijk is in hun toekomstige leven en hoe dit kan ingezet worden als middel om een doel te bereiken.
Het is voor alle kinderen, die het basisonderwijs verlaten, belangrijk om de overgang naar het secundair onderwijs te maken in een sfeer van zelfvertrouwen en motivatie.
Als school streven wij ernaar om in de klas voor iedere leerkracht en iedere leerling een device te voorzien. Op deze manier zien we ICT als een hefboom om onderwijsdoelstellingen zowel organisatorisch als inhoudelijk te realiseren.
Als school waken we erover dat er een gezond evenwicht is tussen het inoefenen van leerstof met en zonder computer en organiseren wij een veilige en leerrijke leeromgeving zodat de leerlingen de nodige vaardigheden ontwikkelen bij het gebruik van ICT.
Het ICT-beleid op onze school wordt gemaakt door leerkrachten, beleidsmedewerkers en de directeur. In de toekomst willen wij onze school op een positieve en inspirerende manier profileren waarbij het gebruik van smartschool en social media meer op de voorgrond zal treden.
Er wordt ook gedacht aan onze ouders die voor meer informatie terecht kunnen op onze vernieuwde website of met vragen terecht kunnen bij een eigen ICT-beheerder op onze school.